У пориві гніву найчастіше з'являється бажання щось схопити і розбити... Дивний, але для декого ефективний спосіб розрядки і заспокоєння. Може сам звук розбитого посуду щось струшує в просторі, тим самим нейтралізуючи емоційний бунт людинии... "Посуд і поводження з ним - показник психологічного комфорту і мікроклімату в сім'ї і навіть характеру господарів", - пише латвійський журнал "Люблю".
За спостереженнями, ті. хто використовують посуд із тріщинами або щербатим краєм (не беруться до уваги ті, хто не може дозволити собі купити новий), це зазвичай, люди замкнуті, ощадливі, які люблять показуху: на кожен день - що гірше, зате гостям краще.
Багатьом відома народна прикмета, що не слід їсти й пити з зіпсованого посуду (зберігати, якщо це цінна чи пам'ятна річ, ще туди-сюди), тому що це може спричинити погіршення здоров'я, депресію і навіть відбитися на матеріальному благополуччі. Здавалося б, який між ними зв'язок, але пояснення досить просте - нецілісність самого посуду, з якого приймається їжа, якою б корисною і вишуканою вона не була, дисгармонійно впливає на тонкі тіла людини, особливо на астральне та ефірне.
Культура харчування прямо пов'язана з нашим здоров'ям: молитва перед їжею, час пережовування їжі, спокійний і гармонійний стан, сама атмосфера тощо, включаючи сервірування столу, - все має значення. А в народі кажуть, подивись, як і з чого їсть людина, тоді й суди про її характер і нахили. Ц давнину їжу приносили в жертву в цілому посуді, інакше це розцінювалось як образа богів.
Неважливо, з якого матеріалу виготовлена посудина - з фаянсу, порцеляни, скла, глини, - важлива її форма. Як правило, найчастіше ми стикаємось з традиційною формою кола. "Сукупність, досконалість, єдність, вічність - символ повноти, довершеності, що включає в себе ідею сталості і динамізму", - написано у словнику символів Джека Трессідера про коло. Бо коло - фігура без чіткого початку і кінця - це найуніверсальніша з усіх геометричних форм у містичних вченнях. Воно відображає найзначущіші для людини символи: колесо, диск, кільце, циферблат, Сонце, Місяць, планети тощо.
От саме тут і криється розгадка, чому користування нецілим посудом впливає на матеріальне благополуччя. Як і колесо з вибоїною котитися не буде, так і щербата або з тріщиною тарілка чи кухоль стають не цілісними по суті, а отже, порушується гармонійне протікання енергії, що позначається на здоров'ї і благополуччі людини. Звичайно, важко стверджувати це напевно, адже, крім цього існують більш значущіші фактори, проте логіка в цьому є, та й прикмета сягає корінням ще в язичнецькі часи, а старовину заведено шанувати.
Виникає питання: чому ж тоді кажуть "на щастя", коли посуд б'ється? Адже начебто також порушується цілісність? Тут варто розрізняти: коли "йде" старий посуд, то нарешті з ним ідуть старі проблеми, а ось якщо б'ється новий, то це може свідчити про накопичені претензії, взаємні образи чи охолодження. І це вже можна розцінювати як знак попередження. А тому що скляний (порцеляновий, фаянсовий) посуд добре тримає тепло, що символічно і пов'язано з теплотою і душевністю в сімейних стосунках. Те ж саме можна сказати і про кришталь. чия прозорість, дзвінкість і сяйво також каталізатор стосунків і "свідок" сімейних таємниць.
Дуже цікава прикмета пов'язана з молодятами і кількістю дітей. Пам'ятаєте, молодий бере молоду на руки і щосили топче ногою по рушнику, під яким покладено тарілочку... Гості з блиском в очах рахують осколки - "скільки у них буде дітей", ніби перевіряючи сексуальні можливочсті пари. Отже, діти тут ні при чому. Можна припустити, що, наприклад, осколки можуть свідчити (виходячи із символіки кола - Сонце і золото) про кількість грошей у майбутній сім'ї або про стосунки: багато осколків - багато сварок, протиріч, неспокійне життя, і навпаки.
Коло (в нашому випадку тарілка) символічно позначає єдність пар протилежностей. У Китаї це символ "ден", що складається із сукупності знайомих нам понять жіночого начала "інь" та чоловічого "ян", що розділені S-подібною лінією на два одинакові півкола.
Аналогія з нашою прикметою очевидна - символічний акт розбиття тарілки на весіллі свідчить про те, що "тепер нас дві половинки" - Ти і Я - одне ціле у багатстві і бідності у щасті і нещасті...
Газета "Кухня" №10 (2005)