Спірограф був винайдений британським інженером Денісом Фішером (Denys Fisher) (1918-2002) в 1962 році. Винахід не допоміг Денісу просунутися у своїй роботі, але сподобався членам його сім'ї і він вирішив випустити його в якості іграшки. Перші замовники отримали іграшку в 1965 році.
Стандартний спірограф являє собою прямокутну лінійку (основний трафарет) з двома робочими зубчастими отворами всередині. Отвори мають круглу форму і різний діаметр. У меншому отворі нарізано 96 зубчиків, в більшому отворі - 105 зубчиків. До лінійки додається кілька зубчастих коліщаток, з дірочками всередині, і набір фігурних трафаретів, які мають правильну геометричну форму (ромб, трикутник, квадрат, зірка, восьмигранник). У повній комплектації є також трафарети у вигляді фігурок риб (дельфін, акула), метеликів, бантика, їжачка, котика, хрестиків і трафарет-транспортир у вигляді кола.
Спірограф одна з найбільш високоінтелектуальних ігр 20 століття. Кількість візерунків обмежується тільки фантазією і здібностями самої людини.
У дітей спірограф розвиває уяву, фантазію, творче і логічне мислення, здатність до малювання, моторику руки та координацію руху кисті. Покращує характер почерку і збільшує швидкість письма. Вчить моделюванню квітів і просторового мислення. Удосконалює естетичні здібності і підвищує інтелект. У дорослих спірограф піднімає життєвий тонус і заспокоює нервову систему. Як наслідок - зменшується кількість стресів і дрібних захворювань. Може використовуватися для різних видів оформлювальних і креслярських робіт.
Візерунки, одержувані за допомогою спірометру, безпосередньо залежать від кількості зубчиків робочих кіл і рухливих коліщаток. Візерунки, що малюються квадратиками, зірочками, метеликами і т. д., залежать від відстані між зубчиками цих фігурок. Тут вступає в силу таке поняття, як "квадратура кола". Всю довжину (по периметру) між зубчиками фігурки можна виразити через довжину кола. Наприклад, в результаті малювання квадратом і кругом, у яких периметр дорівнює довжині кола, вийдуть візерунки з рівною кількістю загострень. Тільки візерунок, накреслений кругом, буде із закругленими загостреннями (променями), а накреслений квадратом - з гострими.
З чого ж почати? Перш за все, треба запастися набором ручок або олівців. Краще ручок. Фломастери не годяться, тому що будуть розмазувати малюнок на папері під коліщатками спірометру. Папір бажано взяти цупкіший.
Покладіть альбомний аркуш на рівну поверхню столу. Слідкуйте, щоб під лист не потрапило ніяких дрібних предметів, піщинок, крихт, інакше вони все проявляться на папері після малювання. Потім покладіть спірограф гладкою стороною на аркуш паперу. Викладіть в робочий зубчастий отвір коліщатко або фігурку так, щоб їх зубчики увійшли в зачеплення з зубчиками робочого отвору. Вставте ручку в одну з дірочок коліщатка або фігурки і, не поспішаючи, прокотіть по зубчастій окружності. При цьому основний трафарет трішки притискайте до паперу. Ручка почне малювати візерунок. Через кілька оборотів по робочій окружності ручка повернеться до первісної крапки і візерунок замкнеться. Поміняйте колір кулькової ручки і дірочку і повторіть знову кругові рухи коліщатком або фігуркою, як і в перший раз. Отримаєте зверху інший візерунок.
Якщо ви в перше малюєте спірографом, то все кругові рухи по робочій окружності робіть плавно, потихеньку, не відриваючи коліщатко або фігурку від зубчиків спірометру. Десять хвилин тренування, і ви вже швидко обертаєте ручкою коліщатка по зубчикам робочої окружності. А через півгодини - ви вже ас у цій справі.
Ручку бажано тримати за середину, вертикально, не нахиляючи вбік. Не треба нею сильно тиснути на папір. Працюючи в такому положенні, рука отримує повну свободу руху.
Якщо малює дитина 3-4 роки, то для якнайшвидшої адаптації та зміцнення кисті руки потрібно починати малювати з центральних отворів коліщаток. А потім по спіралі: від середини до краю зубчастих коліщаток. Фігурними трафаретами (квадратиками, зірочками, рибками, метеликами і т.д.) працювати трохи важче . Фігурки котяться стрибками, через кілька зубчиків по робочій окружності спірометру. Коли дитина починає легко малювати метеликами, бантиками, квадратиками, трикутниками, тоді з'являється навик і, звичайно - ж, захоплення та радість. А коли діти опановують техніку руху по зубчастої окружності рибками і ромбиком, тоді з'являється майстерність і впевненість у своїй творчості.