Домініканський костел Однією із старовинних споруд, що дійшли до нашого часу, є Домініканський костел, збудований у 1749—1779 роках.
Фундаційний акт тодішнього власника міста Йозефа Потоцького засвідчує, що для цього було відведено місце на розі тернопільських валів. Костел побудовано з тесаного каменю в стилі бароко, оздоблено різьбою та кам'яними статуями.
Вінчали будову центральна баня і дві оригінальні шатрові вежі. За своїм характером храм був оборонною спорудою. При ньому розташувався монастир. На утримання монахів фундатор записав село Стегниківці, яке мало належати ченцям ордену домініканців доти, поки в монастирі буде 12 монахів. Між костелом і монастирем є закритий, так званий італійський, дворик.
Розпис інтер'єру здійснив відомий польський художник Станіслав Строїнський, який проживав у Львові. Фрески костелу відображали основні події історії ордену домініканців, а розпис правої лави присвячений Богородиці Вервиці. Вервиця, або розарій, є головним атрибутом у Богородичному культі домініканців. У 1778 році будівництво храму було закінчено.
Освячений костел у 1779-му. На той час у ньому було кілька вівтарів. Головний — святого Вінцентія з Феррари.
Щодо автора проекту, то довгий час ним вважався Ян де Вітт. Однак згідно з пізніше знайденими у сховищах Петербурга матеріалами, встановлено ім'я справжнього автора Августа Мощинського.
У 1772 році, під час першого поділу Польщі, коли Тернопіль перейшов під владу Австрії, у монастирі розмістили установи циркулу (округу), окружну касу, нормальну школу і військовий склад. Костел спочатку належав отцям домініканцям. Із 1820 року монастир переходить до рук єзуїтів, а костел аж до відкриття у 1908 році нового парафіяльного римо-католицького храму належить парафіяльному духовенству. З 1903 року ним знову володіють домініканці.
У 1908—1910 роках проводиться електрифікація та реставрація костелу. Вартість робіт становила 60778 золотих римських. Було відновлено старі фрески і домальовано нові (художник Кароль Політинський). Тоді ж встановили новий орган та малі вівтарі. На одному із вівтарів була дуже цікава барокова скульптура Матері Божої, що ламає блискавки гніву Божого.
Є відомості, що тут знаходився образ Скорботної Матері Божої з мертвим сином на колінах на тлі Єрусалиму у вечірніх сутінках. Береги ікони обрамлені квітами й овочами. Мадонна відзначалася своїми чорними, сповненими туги і смутку очима. Є згадки, що образ вивезено в один із музеїв Москви чи Ленінграда в 1940—1941 pp.
На площі біля костелу на високій колоні виднілася статуя святого Вінцентія, патрона цього храму.А на вежі відбивав час годинник.
Костел зазнав шкоди під час приходу Червоної армії у 1939 році. Тоді він горів, запалений гарматним снарядом. У результаті розплавились прикраси із золота і срібла, завдано шкоди фрескам та покрівлі.
Чудотворний образ Богородиці із головного вівтаря та прекрасну дерев'яну скульптуру Божої Матері вдалось врятувати. У 1942—1943 pp. частково проведено ремонтні роботи.
Але під час штурму Тернополя наприкінці березня 1944-го костел знову зазнав руйнувань. Його штурмували сім днів.
У 1957 році завершилась післявоєнна реставрація. Прикро, що не було відновлено багатьох скульптурних елементів оздоблення і навіть не зроблено спроби врятувати розписи інтер'єру. Дивуватись нічого, бо у храмі — пам'ятці зодчества — розмістили склад. Остаточно знищили фрески внаслідок переобладнання приміщення під картинну галерею. З переходом галереї в інший будинок, храм деякий час стояв пусткою. З відродженням духовності у нашому суспільстві він знову почав використовуватись за призначенням.
Тепер тут Катедральний Собор Непорочного Зачаття Пресвятої Богородиці (Тернопільсько-Зборівської єпархії Української Греко-Католицької Церкви).
Відновлений храм став окрасою міста. Розпис центрального нефа виконав художник Юрій Журавський.
Є відомості, що образ Богородиці з вервицею в руках із головного вівтаря, а також статуя Богородиці, що ламає блискавки гніву Божого, вивезені на територію Польщі. Перша святиня — в монастирі домініканців у Познані, а друга — в домініканському костелі святого Яцека у Варшаві. До монастиря, що творить із костелом один комплекс, прилягають давні будівлі, відомі ще як домініканські. Це — колишній шляхетський конвікт (1822—1886), згодом тут працювала гімназія. Після спорудження у 1911 році другої гімназії ці будівлі стали житловими і частково збереглися до наших днів...